تبلیغات
رحماء - عبرت‌های عاشورا
موضوعات رحماء
نظرسنجی
در مجموع محتوای رحماء را چگونه ارزیابی می کنید ؟





صفحات رحماء
خبرنامه
سایتها و وبلاگهای پیشنهادی
درباره ...

Designed By : DavoodSysteM
Powered By : MihanBlog

:: عبرت‌های عاشورا

بسم رب الشهداء والصدیقین

.

باسلام

قبل از هرچیز ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام را خدمت تمام شیعیان بلکه مسلمانان خصوصا کاربران گرامی تسلیت عرض می نمایم و از خداوند متعال قبولی عزاداری های همه را مسئلت می نمایم . باشد که از شفاعت مادرش حضرت زهرای مرضیه علیها سلام بهره مند گردیم .

باتوجه به این ایام غم و اندوه برما طلبه هاست تا در حد توان خود باسخنرانی و روضه خوانی پیام این نهضت الهی و ماندگار را به گوش همگان برسانیم ، لذا در این ایام به علت مشغله بسیار و انجام وظیفه تبلیغ نتوانستم وبلاگ را به روز نمایم و در خصوص محرم و صفر مطالبی ارائه کنم .

البته هنوز فرصت باقی است چراکه این دو ماه متعلق است به وجود مقدس حضرت سیدالشهدا و شهدای گرانقدر عاشورا .

برای آنکه بهتر بتوان از این ایام عزیز بهره مند شد چاره ای نداریم جز آنکه پیام نهضت عاشورا را درک نماییم . بسیار ساده لوحانه است اگر تصور کنیم امام حسین علیه السلام این مصائب را بی هدف تحمل نموده باشد آن هم کسی که تجلی عقل کامل در میان مخلوقات الهی است و در حقیقت آینه تمام نمای ذات اقدس الهی است .

بیانات گهربار حضرت سیدالشهدا در طول نهضت ، گویای همین اداعاست اگرچه عقل مستقلا بدون مدد از این بیانات نیز می توانست به وجود هدف در نهضت عاشورا منتقل شود .

نهضتی که تمام قیامهای پس از خود را تحت تاثیر قرار داده است از قیام مختار گرفته تا دیلمیان و سربداران ، از مشروطه در معاصر گرفته تا انقلاب شکوهمند اسلامی همه وهمه نهضت عاشورا را سرلوحه قیام خود قرار دادند و دلاوریها آفریدند و پشت طاغوتیان را خم نمودند .

بی خود نیست که عباسیان که در ابتدا با شعار بازگرداندن خلافت به چانشینان حقیقی پیامبر برقدرت تکیه زده بودند در زمان معتصم عباسی کربلا را با خاک یکسان کردند و و یا رژیم ستمشاهی بر عزاداران حسینی در 15 خرداد یورش بردند و آنها را به خاک وخون کشیدند .

آری نهضت عاشورا سد راه طاغوتیان و الهام بخش آزادگان جهان است و این است رمز ماندگاری نهضت حسینی .

برای آنکه پیام عاشورا را درک نماییم ابتدا باید عوامل زمینه ساز این واقعه تلخ را شناسایی و به تبع آن عبرت های این حادثه را درک نماییم تا خدای نکرده در مسیر گذشتگان قرار نگیریم .

این عوامل را می توان در 4 سرفصل عمده تقسیم نمود :

1- کنار گذاردن وصایای پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم

2- ارتجاع و عقبگرد به سمت جاهلیت

3- افول غیرت دینی ( بی غیرتی )

4- کوتاهی خواص در انجام وظایف

 

کنارگذاشتن وصایای پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم

رسول مکرم اسلام از ابتدای رسالت بزرگ خویش بر دو رکن اصلی بقای اسلام تاکید نمودند :

1- قرآن

2- عترت

تا جاییکه در حجه الوداع با نزول آیه شریفه بلغ ما انزل الیک در منطقه ای به نام غدیرخم جانشین خود را معرفی نمودند و فرمودند :

من کنت مولاه فهذا علی مولاه و در حدیث شریف دیگری به نام ثقلین فرمودند :

انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله وعترتی فان تمسکتم بهما لن تضلوا ابدا و انهما لن یفترقا حتی یردا علیّ الحوض

همانا من دو میراث گرانبها در میان شما به یادگار می گذارم کتاب خدا و عترتم پس اگر به آن دو تمسک کنید هیچوقت گمراه نمی شوید و براستی این دو از هم جدا نمی شوند تا آنکه در کنار حوض کوثر به من ملحق شوند .

آری در صورتی قرآن ، مفید است که در کنار مفسران حقیقی خود یعنی عترت باشد و بر اساس فرمایش رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم هیچیک از این دو ثقل بدون یکدیگر مفهوم نخواهند داشت .

متاسفانه امت ، پس از رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم با کنار گذاشتن عترت ، قرآن را مهجور نهاد . زیرا قرآن بدون عترت درک نمی شود و جز ظاهری زیبا از آن باقی نمی ماند .

اولین نقطه انحراف در امت اسلامی از همینجا آغاز شد و زمینه برای دیگر انحرافات فراهم شد .

 

ارتجاع و عقبگرد به سمت جاهلیت

یکی از اهداف عالی بعثت انبیاء و در رأس آنها رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم ، نابودی سنتهای باطل و نادرست و ارائه ارزشهای صحیح الهی و انسان ساز بود که در این امر موفق بودند .

متاسفانه دنیاپرستان منافق همواره با پوستینی از دین سعی در تحریف پیام انبیاء داشته و دارند و همواره تلاش نموده اند جامعه را به عقب بازگزدانند .

مع الاسف این افراد با استمداد از وضعیت حاصل از کنار گذاشتن قرآن و عترت توانستند جامعه را به تفکر جاهلی بازگردانند و از مکتب اسلام جز ظاهری شکننده باقی نماند .

این وضعیت در زمان معاویه شدت گرفت و در زمان یزید به اوج خود رسید تا جاییکه چاره ای جز جهاد برای امام حسین علیه السلام باقی نماند .

 

 

افول غیرت دینی ( بی غیرتی )

یکی از لوازم ایمان ، غیرت نسبت به دین الهی می باشد . غیرت یعنی نفرت از دخالت و تعرض در امور محبوب و اگر این محبوب دین باشد به آن غیرت دینی میگویند .

 

غیرت دینی یعنی حساسیت نسبت به اهانت به مقدسات

غیرت دینی یعنی حساسیت نسبت به توطئه و شبهه افکنی در عقاید غنی دینی

غیرت دینی یعنی حساسیت نسبت به پیاده شدن احکام و شرایع دینی

یکی از مهمترین عوامل زمینه ساز نهضت عاشورا بی غیرتی جامعه اسلامی نسبت به ارزشها ومبانی اسلامی بود .

تجلی این غیرت دینی در چهار فرع از فروع دین که از ضروریات دینی به شمار می آیند : تولی ، تبری ، امر به معروف و نهی منکر

متاسفانه به مرور ، این ضروریات فراموش شد و گاهی معانی وارونه ای پیداکرد .

 

 

کوتاهی خواص در انجام وظایف

درحقیقت عامل اصلی همه این انحرافات در جامعه که ام المصائب به شمار می رود کوتاهی خواص از انجام وظایف خویش است .

اگر خواص از انحراف سقیفه جلوگیری می کردند و بر سر قدرتی که از آنشان نبود ستیز نمی کردند و بر کرسی حق ناحق نمی نشاندند ......

 

اگر خواص علی علیه السلام را یاری می کردند آخرت خویش را به کیسه های زر و شلاقهای زورمداران و فریبهای تزویرگران نمی فروختند ......

اگر خواص امام حسن علیه السلام را تنها نمی گذاشتند ......

اگر خواص در مقابل ارتجاع و تحریف ها ، غیرت به خرج می دادند .....

اگر خواص کوفه بدعهدی نمی کردند .....

اگر خواص حسین را یاری می کردند .....

کار امت اسلامی به اینجا نمی رسید که خون خدا را بر زمین بریزد این ننگ ابدی را تا قیامت به دوش بکشد و شرمسار در مقابل پیامبر خویش قرار گیرد .

براستی خواص چه وظایفی داشتند که در انجام آن کوتاهی کردند ؟

برای پاسخ این سوال باید بدانیم چه وظایفی بر دوش خواص می باشد که این وظایف مختصرا به شرح ذیل می باشد :

 

1 - بصیرت

اولین وظیفه خواص رسیدن به نیرویی است که بتوان به وسیله آن حق و باطل را شناخت و به آن بصیرت می گویند .

به فرموده رسول مکرم اسلام صلی الله علیه وآله وسلم : لیس الاعمی من یعمی بصره انما الاعمی من تعمی بصیرته و یا به فرموده امیرمؤمنان علیه السلام : فقدالبصر اهون من فقدالبصیره

2 - حمایت به موقع از حق

وظیفه دیگر خواص پس از شناخت حق حمایت به موقع از آن است متاسفانه بسیاری حقانیت امام حسین علیه السلام را درک کردند ، هنگامی که به حضور آنها نیاز بود به خلوتگاه های خود رجوع کرده و به بهانه راز و نیاز و داخل نشدن در فتنه سکوت کرده و ازحق حمایت ننمودند .

به فرموده علی علیه السلام : الساکت اخوا الراضی و من لم یکن معنا کان علینا ( ساکت برادر راضی است و کسی که با ما نیست بر علیه ماست )

ویا به اصطلاح ما سکوت علامت رضاست .

پیامبر مکرم اسلام در مذمت خواص بی تفاوت می فرمایند : اذا ظهرت البدعفی امتی فلیظهرالعالم علمه فمن لم یفعل فعلیه لعنه الله ( زمانی که بدعت ها در امت من نمایان شود پس بر عالم واجب است علمش را ظاهر کند (و روشنگری نماید) پس لعنت خدا بر عالمی که چنین نکند )

البته برخی از خواص بعد از حادثه عاشورا بیدار شدند از سکوت خویش نادم و پشیمان شدند ، این افراد که بعدها به ایشان توابین گفتند به خونخواهی اباعبدالله علیه السلام قیام کردند ولی چون دیر جنبیدند شکست خورده و هیچ فایده ای جز بخشش گناه سکوتشان نصیب جریان حق نگردید .

حال آنکه اگر آنها در عاشورا به پاخواسته بودند ، قیام امام حسین علیه السلام ، یزید را از صفحه روزگار محو می کرد و خون ایشان به زمین نمی ریخت آری اگر خواص به موقع حرکت کنند همه طاغوتیان نابود خواهند شد ، همچنانکه در پیروزی نظام اسلامی چنین شد .

 

3 - استقامت بر موضع حق

پس از آنکه خواص از حق حمایت نمودند ، باید در این مسیر ثابت قدم باشند و بر تمام مشکلات و تبعات حمایت از حق صبر و استقامت داشته باشند ،

بیراه نیست اگر بگوییم این وظیفه از دیگر وظایف مهمتر است . زیرا بسیاری در این مرحله خود را باختند و ناگزیر تسلیم باطل شدند ، بسیاری از خواص کوفه که به امام حسین علیه السلام خیانت کردند در این مرحله بود که از تهدیدها هراسیدند و در جریان باطل قرار گرفتند .

خداوند در سوره احقاف آیه 13 می فرمایند :

ان الذین قالوا ربنا الله ثم استقاموا فلاخوف علیهم و لاهم یحزنون

( کسانی که گفتند ایمان آوردیم و سپس استقامت کردند هیچ ترسی بر آنها نیست و محزون نمی شوند ) .

 

4 - تکلیف محوری

یکی دیگر از وظایف خواص تکلیف محوری است تکلیف محوری در مقابل نتیجه محوری است . یعنی خواص باید قبل از آنکه به نتیجه کوتاه مدت حمایت از حق بنگرند باید ببینند چه تکلیفی بر عهده آنهاست و در این راه به نتیجه آن فکر نکنند چراکه به فرموده حضرت امام خمینی ما مأمور به تکلیفیم نه نتیجه.

 

5 - ولایت پذیری

وظیفه بعدی که برعهده خواص می باشد این است که خود و عملکرد خویش را با ولی حق هماهنگ نمایند ، در واقع بی چون و چرا و بافهم کامل اوامر ولی را اطاعت نمایند حتی اگر اوامر ولی را براساس فکر خود ناصحیح بداند . چراکه خداوند می فرماید :

اطیعوا الله واطیعوا الرسول و اولی الامر منکم

 

لازم به ذکر است که اگر ما از جمله خواص نیستیم باید تمام تلاش خویش را بنماییم که با ایجاد بصیرت در خود که با کسب علم و ایمان و تقوی حاصل می شود به گردونه خواص وارد شویم و الا آخرت ما در دستان خواص قرار می گیرد ، اگر آنها درست عمل کردند ما بهشتی می شویم و اگر غلط کردند ما جهنمی می شویم .

در این موقع است که اگر در پیشگاه خداوند بگوییم خواص ما را گمراه کردند پاسخ خواهیم شنید که خداوند به شما عقل و شعور و توان انسانی داده بود چرا به دنبال معرفت و علم و بصیرت نرفتید تا گمراه نشوید .

 

پس چه بهتر که انسان تأثیرگذار باشد تا تأثیرپذیر

به امید روزی که همه توده های مردم نخبه و بابصیرت گردند تا زمینه ظهور منجی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف فراهم شود و کام همگان از چشمه جوشان حضرتش سیراب گردد . ان شاء الله

 

:: نوع مطلب : عقائد ,

:: نوشته شده توسط : مهدی شهیدی در یکشنبه 23 بهمن 1384 و ساعت 11:02 ق.ظ

:: ویرایش شده در شنبه 13 اسفند 1384 و ساعت 06:03 ق.ظ

لینك ثابت   نظرات ( )

:: مطالب پیشین